به گزارش خبرگزاری تسنیم از زرندیه، مهدی احمدی، فرماندار شهرستان زرندیه پیش از ظهر امروز در نشست ستاد هماهنگی خیرین شهرستان زرندیه با اشاره و تاکید بر گرهگشایی از مشکلات مردم گفت: با عنایت به ضرورت همافزایی ظرفیتهای خیرین، معتمدین و صاحبان صنایع در راستای ارتقای شاخصهای توسعهای و کاهش آسیبهای اجتماعی شهرستان، مقرر است، مجمع خیرین شهرستان بهعنوان یک نهاد مردمنهاد، قانونی و ساختارمند تشکیل شود.
وی افزود: هدف از این اقدام، تبدیل پراکندگیهای خیریه به یک جریان هدفمند، شفاف و پایدار برای گرهگشایی از مشکلات معیشتی، درمانی، فرهنگی و اشتغالزایی است.
احمدی با اشاره به اصول و مبانی ساختار مجمع خیرین تصریح کرد: هسته اولیه این مجمع با حضور 5 تا 9 نفر از معتمدین خوشنام و دارای سابقه مدیریتی، بهعنوان هسته اولیه و مؤسس آغاز به کار میکند. وظیفه این گروه، تدوین اساسنامه، انجام مراحل قانونی ثبت از طریق وزارت کشور و زمینهسازی برای جذب حداکثری خیرین است.
فرماندار شهرستان زرندیه با اشاره به ساختار قانونی و شفافیت مالی اظهار کرد: ثبت قانونی؛ با مشاوره از سازمانهای مردمنهاد، اساسنامهای جامع با تعیین دقیق اهداف آموزش، سلامت، کارآفرینی، حمایت از اقشار آسیبپذیر تدوین خواهد شد. از این رو حساب مالی مشترک جهت ایجاد اعتماد و تمامی کمکهای مالی در یک حساب بانکی مشترک متمرکز میشود. برداشت از این حساب صرفاً با امضای مشترک صاحبان امضا و مصوب هیئتمدیره بر اساس صورتجلسات مجمع امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: گزارشهای مالی به صورت دورهای و شفاف منتشر شده و بازرس قانونی بر تمامی فرآیندهای مالی نظارت خواهد داشت تا اعتماد عمومی که سرمایه اصلی این مجمع است، حفظ گردد. در این راستا با هماهنگی اداره صمت و شهرکهای صنعتی، صاحبان صنایع بهعنوان بازوان اصلی توسعه شهرستان، دعوت به مشارکت داوطلبانه خواهند شد. پیشنهاد میشود با رویکرد مسئولیت اجتماعی، الگویی برای مشارکت ماهیانه تعریف شود که در صورت تحقق مثلاً همراهی 400 واحد صنعتی با پرداختهای خرد ماهانه، منابع پایداری برای اجرای پروژههای کلان ساخت مدرسه، درمانگاه و حمایت از سرپرستان خانوار فراهم خواهد آمد.
احمدی با اشاره به شیوه عملکرد و هماهنگیها عنوان کرد: قبل از هر اقدام، شناسایی دقیق نیازها با هماهنگی نهادهای حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و اوقاف صورت میگیرد و در فرمهای عضویت، حوزههای مورد علاقه خیرین درمانی، آموزشی، اشتغال و سطح مشارکتشان مشخص میگردد تا منابع دقیقاً در مسیر نیت خیرین هزینه شود.
فرماندار زرندیه با اشاره به تشکیل دبیرخانه اجرایی برای پیگیری مصوبات و ارتباط مستمر با اعضا اظهار کرد: برگزاری نخستین جلسه هماندیشی با حضور هسته اولیه و تدوین پیشنویس اساسنامه و آییننامه داخلی بر اساس الگوهای استاندارد سازمانهای مردمنهاد خواهد بود و انجام مراحل اداری جهت دریافت مجوز رسمی از مراجع است.
وی ادامه داد: هدف ما ایجاد یک ساختار ماندگار است که فارغ از سلیقههای شخصی، بر پایه قانون و اعتماد عمومی بنا شود. پیشنهاد میگردد در این جلسه، در خصوص کلیات ساختار و نحوه پیگیری تا جلسه بعدی همافزایی صورت گیرد تا با تکیه بر خرد جمعی، گامهای اجرایی بهدرستی برداشته شود.
احمدی بیان کرد: در راستای بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی جهت ارتقای شاخصهای رفاهی شهرستان، مقرر گردید تمامی صنایع مستقر در منطقه، اطلاعات مربوط به مجوزها و زمان انقضای پروانههای بهرهبرداری خود را جهت پایش و برنامهریزی به این مرجع ارائه نمایند. بر این اساس، در زمان فرارسیدن موعد تمدید پروانه، صاحبان صنایع ضمن حضور در جلسات هماهنگی، ملزم به ایفای تعهدات در حوزه مسئولیتهای اجتماعی خواهند بود.
فرماندار زرندیه ادامه داد: در این فرآیند، متقاضیان جهت مشارکت در امور خیریه به صندوق مرتبط معرفی میگردند. لازم به ذکر است در صورتی که پیشنهاد مشارکت واحد صنعتی با شاخصهای تعریفشده فاصله داشته باشد، مراجع ذیصلاح نسبت به تعیین سقف مشارکت قانونی اقدام خواهند نمود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین، در خصوص پروندههای کمیسیون ماده 11 مربوط به فعالیتهای محدود یا ممنوع در شعاع 120 کیلومتری، این مجموعه با هدف حمایت از تولید، پس از حصول اطمینان از رعایت کامل استانداردهای زیستمحیطی، ضمن دفاع و پیگیری در کارگروههای مربوطه، اقدام به صدور تأییدیه مینماید. در مقابل، انتظار میرود صنایع مذکور نیز تعهدات اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نمایند.
انتهای پیام/711/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0