به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مصلی امام خمینی(ره) رشت امروز در همایش عظیم شیرخوارگان حسینی زیر باران توسل و اشک مادران گیلانی حال و هوایی نینوایی و عاشورایی گرفت؛ گویی نسیمی از شط فرات، عطش دیرینه تاریخ را به مصلی شهرمان آورده است. اینجا در این محفل قدسی، صدای لالایی مادران و دستهای لرزانی که قنداقههای سپید را به سمت آسمان مصلی بلند کرده، عاشقانهترین و دلنشینترین پاسخ به فریاد “هل من ناصر ینصرنی” امام زمان(عج) در این روزها است.
امروز مادران گیلانی در کنار سوگواری و عزاداری برای مصیبتهای سیدالشهدا و بیقراریهای رباب به یاد کودکان میناب، مجتبی 3 روزه و سایر نوزادان شهید 2 جنگ تحمیلی هم گریستند و به سر و سینه زدند؛ در گوشه گوشه مصلی رشت زنانی را میدیدی که با تکان دادن و نوازش کردن جگرگوشههایشان، داغ تازه کودکان شهید میناب و طفلان معصومی را مرور میکردند که در جنگ اخیر جسم نحیفشان در آغوش مادران سرزمینم “ارباً اربا” شد و زیر آوار قساوت قلب یزیدیان زمان به قافله شهدای کربلا پیوست.

آری حضرت علیاصغر (ع) آن سرباز کوچک امام حسین(ع) اگرچه در صحرای کربلا با تیر کینه حرمله خاموش شد اما خون جوشانش امروز در رگهای ایران عاشورایی میدود؛ اگر قرنها پیش پدری در میانه میدان، خون طفلش را به آسمان پاشید تا سندی بر مظلومیت او باشد، امروز نیز در کربلای ایران، خون علیاصغرهای ما بر زمین میریزد تا وجدانهای خفته را بیدار کند و ایران همچنان پناهگاه آزادگان جهان باقی بماند.
مادرانی که امروز در رشت و سراسر این مرز و بوم، جگرگوشههایشان را روی دست گرفتند، به یزیدیان زمان فهماندند که ما از بذل خون عزیزانمان برای حفظ حریم ولایت واهمهای نداریم.

اشکهای این مادران از جنس آگاهی است. آنها امروز با گره زدن سربندهای “یا صاحبالزمان” بر پیشانی نوزادانشان پیامی روشن به جهان مخابره کردند؛ آنها این کودکان را سربازان در قنداقه و منتقم خون شهدای کربلای ایران میدانند. آنها به یاد انتظاری که در چشمان رباب خشک شد گریستند تا چشمه غیرت در نسلهای آینده نخشکد.
مراسم شیرخوارگان حسینی امروز بیعتی از دل گهواره تا خیمه موعود است؛ امروز مادران ما داغ دل رباب را با تمام وجود لمس کردند؛ داغی که هرگز سرد نمیشود اما با امید به ظهور وارث خون خدا، التیام مییابد.

در میان جمعیت مادرانی را میبینی که برای نخستین بار نوزادانشان را به این مراسم آورده بودند تا آنها را نذر حضرت علیاصغر(ع) کنند. چشمانشان اشکبار بود و در میان زمزمههای دعا و مرثیه، با مادران شهدای میناب همدردی میکردند. برخی از آنان در حالی که نوزادانشان را در آغوش داشتند میگفتند: کودکانمان سربازان در گهواره امام زمان(عج) هستند؛ مردانی که آینده این سرزمین را خواهند ساخت و انتقام خون شهدا را میگیرند.

در گوشهای دیگر، مادران جوان دهه هفتادی دیده با چند کودک قد و نیمقد دیده میشدند. این مادران هم بر جهاد فرزندآوری و افزایش نسل شیعه و لبیک به مطالبه امام شهید تأکید داشتند؛ امام شهیدی که بارها مسئله جمعیت و ضرورت توجه به آن را برای آینده ایران یادآور شده و نقش زن مسلمان را در این میدان، نقشی اساسی و سرنوشتساز میدانستند. اینجا مادران دهه هفتادی گیلانی خواستار توجه به تاکید امام شهید و پرورش نسل مؤمن و آگاه شدند.
در میان جمعیت، مادربزرگهایی را هم میدیدی که با مهربانی به دست و پا زدن نوههای شیرینشان، گونههای سرخ و سفید و خندههای کودکانهشان نگاه میکردند. برای بسیاری از آنها صدای لالایی مادرها یادآور سالهای دور جوانی بود؛ زمانی که خودشان نخستین بار دست کودکانشان را گرفته و به مجالس عزاداری امام حسین(ع) آورده بودند تا در مکتب سیدالشهدا رشد کنند و درس ایستادگی در برابر ظلم را بیاموزند.

این مادربزرگها امروز، مادران جوان را به تربیت حسینی فرزندانشان سفارش میکردند و از اهمیت توجه به اصول دینی در تربیت نسل آینده میگفتند و از شیرینی و برکت فرزندآوری حتی در سختترین شرایط اقتصادی سخن میگفتند. آنان معتقد بودند که داشتن فرزند و تربیت نسلی مؤمن، شیرینترین و بزرگترین نعمت است و به مادران جوان یادآوری میکردند که این رسالت بزرگ را با هیچ چیز دیگری عوض نکنند.
در این مراسم آیتالله رسول فلاحتی نماینده ولیفقیه در استان گیلان نیز با اشاره به نقش مادران در تربیت نسل آینده خطاب به آنان گفت: تلاش کنید دخترانتان پیروان حضرت زینب(س) و پسرانتان پیرو راه امام حسین(ع) و مجاهد این مکتب باشند.

وی با اشاره به حماسه حضور مردم در خیابانها در ایام جنگ رمضان افزود: بیش از سه ماه است که زن و مرد ایرانی و گیلانی در میدان هستند، میدانداران امروز همان کسانی هستند که پدران و مادرانشان با گریه بر امام حسین(ع) آنها را وارد این مسیر کردند. در حالی که بسیاری از کشورها از قدرتهای بزرگ میترسند اما این قدرتها امروز از ملت ایران هراس دارند و این عزت و اقتدار به دلیل حضور و ایستادگی مردم در صحنه است.
نماینده ولیفقیه در گیلان با تأکید بر نقش خانواده در شکلگیری آینده جامعه گفت: امروز فرزندان شما در دامان شما مادران هستند؛ اگر میخواهید در آینده برای ایران نقشآفرین و اثرگذار باشند باید از امروز در تربیت صحیح آنان تلاش کنید.

وی همچنین به اهمیت تربیت دینی در خانواده اشاره کرد و افزود: فرزندان خود را انقلابی تربیت کنید و در خانه نماز بخوانید. پدر و مادری که در خانه به نماز و قرآن توجه میکند، فرزندشان در آینده منحرف نخواهد شد.
در پایان مراسم هم به یکباره دستهای مادران بالا رفت؛ نوزادانشان را به سوی آسمان گرفتند و با دست دیگر به نشانه لبیک رو به ساحت مقدس امام زمان(عج) فریاد زدند: ای امام ما، جگرگوشههایمان را آوردهایم تا نذر قیام تو کنیم، این سربازان در گهوارهات را از ما بپذیر. باشد که با دعای خیر تو، عاقبت بهخیر شوند، باشد که در مسیر حق قدم بردارند و باشد که ما نیز در پیشگاه حضرت زهرا(س) مادرت سربلند باشیم.
گزارش از: زهرا رستگار
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0