به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، همزمان با آغاز فصل گرما و افزایش خطر وقوع آتشسوزی در عرصههای طبیعی، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را در منطقه حفاظتشده خائیز به اجرا درآورده است.
روحالله عزیزی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه از بازگشایی و بازسازی حدود 20 کیلومتر آتشبُر در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: این عملیات با هدف کاهش خطر گسترش آتشسوزیهای احتمالی و افزایش آمادگی برای مقابله با بحران در زیستگاههای طبیعی خائیز انجام شده است.
وی افزود: مسیرهای آتشبُر بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای مقابله با حریق نقش مؤثری در کنترل آتش، تسهیل دسترسی نیروهای عملیاتی و افزایش سرعت واکنش محیطبانان و گروههای امدادی در شرایط بحرانی ایفا میکنند و بازسازی این مسیرها میتواند از سرایت آتش به بخشهای گستردهتر منطقه جلوگیری کرده و خسارات وارده به منابع طبیعی را به حداقل برساند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه با تأکید بر اهمیت حفاظت از ذخایر طبیعی خائیز تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه بر کاهش تهدید آتشسوزی، زمینه صیانت بهتر از پوشش گیاهی، زیستگاههای حیات وحش و گونههای ارزشمند جانوری و گیاهی منطقه را فراهم کرده است.
وی با اشاره به مشارکت تشکلهای مردمی در برنامههای حفاظتی این منطقه، بیان کرد: در راستای تقویت ظرفیتهای مقابله با بحران قرارداد همکاری با دو تشکل فعال محیط زیستی منعقد شده و از طریق این تشکلها نیروهای آتشبان جذب و ساماندهی شدند، این نیروها بهصورت شبانهروزی و در کنار محیطبانان مسئولیت پایش، مراقبت و حفاظت مستمر از منطقه حفاظتشده خائیز را بر عهده دارند.
عزیزی با اشاره به اجرای طرح تأمین آب مورد نیاز حیات وحش، افزود: با برنامهریزیهای انجامشده و انعقاد قراردادهای لازم عملیات ذخیرهسازی و تأمین آب برای گونههای جانوری و پرندگان منطقه در حال انجام است تا در ماههای گرم سال و شرایط کمآبی نیاز آبی حیات وحش به شکل مطلوب تأمین شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه خاطرنشان کرد: حفاظت از منطقه ارزشمند خائیز نیازمند مشارکت همگانی است و این اداره با همکاری محیطبانان، تشکلهای مردمی و سایر دستگاههای مرتبط برنامههای پایش و صیانت از این زیستبوم مهم را با جدیت دنبال میکند.





انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0