چشمه‌علی آتلیه عکاسی نیست؛ چه کسی مجوز پنهان‌کردن کتیبه ثبت ملی پشت دکور یلدا را داد؟

یک تاریخ‌پژوه و استاد دانشگاه با انتقاد صریح از نصب دکور یلدایی در مقابل کتیبه تاریخی چشمه‌علی شهرری، این اقدام را بی‌احترامی به میراث ملی دانست و گفت: چگونه در محوطه‌ای ثبت ملی، بدون شفاف‌سازی مجوزها، مردم جمع می‌شوند و آتلیه عکاسی برپا می‌شود؟

کد خبر : 3227
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳
چشمه‌علی آتلیه عکاسی نیست؛ چه کسی مجوز پنهان‌کردن کتیبه ثبت ملی پشت دکور یلدا را داد؟
استانها

احمد ابوحمزه، تاریخ‌پژوه ری‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با انتقاد از اقدام گردانندگان برخی صفحات اینستاگرامی در نصب دکور یلدا مقابل کتیبه تاریخی چشمه‌علی، اظهار کرد: اصل حضور کودکان در محوطه‌های تاریخی کار ارزشمندی است، اما چشمه‌علی خودش سوژه است، نه اینکه یک اثر ثبت ملی و 8 هزار ساله را پشت دکور پنهان کنیم و شأن آن را نادیده بگیریم.

وی با تأکید بر اهمیت تاریخی این محوطه افزود: کتیبه و بنای تاریخی چشمه‌علی یکی از مهم‌ترین آثار شهرری است و وقتی چنین اثری ثبت ملی شده، هرگونه دخل‌وتصرف یا فعالیت تبلیغی در آن باید با مجوزهای رسمی و شفاف انجام شود. سؤال روشن این است که این دکور با چه مجوزی نصب شده و چه نهادی پاسخگوی تجمع مردم و راه‌اندازی آتلیه عکاسی در این محوطه است؟

این استاد دانشگاه با انتقاد از نگاه تزئینی به میراث فرهنگی تصریح کرد: این نوع برخورد، نگاه مصرفی به تاریخ است. به‌جای معرفی اثر تاریخی به کودکان، آن را به حاشیه می‌برند و صرفاً به گرفتن عکس‌های مناسب فضای مجازی بسنده می‌کنند؛ در حالی که خود چشمه‌علی بهترین ابزار آموزش تاریخ است.

ابوحمزه با اشاره به تجربه‌های موفق آموزش تاریخ به نسل کودک، گفت: بیش از 20 سال پیش، بچه‌های مهدکودک را به محوطه‌های تاریخی می‌آوردند و به زبان ساده برایشان توضیح می‌دادند که این سنگ قدیمی است، اینجا آب چشمه جریان داشته و کودک با لمس تاریخ، ارتباط واقعی برقرار می‌کرد. این روش، بسیار ماندگارتر از هر دکور موقت است.

دود تنها سهم مردم جنوب تهران از نیروگاه ری/ برقی که برای شهر ری تولید نشد

وی ادامه داد: اگر واقعاً دغدغه کودک وجود دارد، می‌توان برنامه‌های منسجم و فاخر تعریف کرد؛ مثل تورهای آشنایی با تاریخ ری یا ثبت عکس‌های هدفمند در مناسبت‌هایی مانند «روز ری» کنار خود بنای تاریخی، نه اینکه اثر ملی را پشت دکور مخفی کنیم.

این تاریخ‌پژوه در پایان خاطرنشان کرد: آوردن کودکان به محوطه‌های تاریخی اقدامی پسندیده است، اما اجرای غلط آن می‌تواند به بی‌احترامی به میراث ملی منجر شود. چشمه‌علی نیاز به معرفی دارد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.